Snickaren i Falköping och snickaren i Skara

Det har funnits ett mönster i nattningen senaste tiden. Efter att jag tagit över att få i säng äldsta grabben så har jag fått testa på historieberättande. Det är verkligen något som fallit mig i smaken. Jag kan märka att jag längtar till att få ge mig på en ny saga på kvällen, även när jag är på jobbet under dagen. Vi kör mycket improvisation. Eller ja, jag gör i alla fall det. Jag tittar hela tiden på sonen för att se hur han ska reagera på det jag säger. Ibland blir det bra och ibland mindre bra. Oftast det första.

Gårdagskvällens saga var min bästa hittills, och det är därför jag skriver till er idag. Den handlade om två snickare i två olika städer, Falköping och Skara. Varför snickare i Skara? Varför snickare i Falköping? Detta beror på att jag har släkt där och alltid har besökt de båda städerna mycket som barn. Det var helt enkelt det första som kom till mig när jag började berätta. Hur som helst, såhär gick berättelsen.

Det fanns två hantverkare i Västergötland som var långt mycket bättre än alla andra. Vad mig beträffar var de dock precis lika bra. Det var den stora starka snickaren i Falköping. Han som nästan kunde bära en friggebod på sina axlar. Sedan var det den uppfinningsrika lilla snickaren i Skara.

Eftersom de båda städerna inte låg särskilt långt från varandra anlitades de av personer från respektive stad. Vissa behövde muskelstyrka och då vände de sig naturligtvis till Falköpings snickare. När det däremot var ett krångligt uppdrag som stod för dörren – något som krävde särskild expertis och en god hantverkarhjärna – ja, då var det snickaren i Skara som fick flest uppdrag.

Det var frustrerande för de båda. Vissa perioder var det nämligen flest personer som vände sig till snickaren i Skara. Andra tider var det snickaren i Falköping som fick flest förfrågningar. Det gjorde att de båda hantverkarnas verksamheter var lite svåra att förutspå. Vad skulle det bli efterfrågan på härnäst?

Man ska komma ihåg att detta var de två bästa snickarna i Skara och Lidköping. Det fanns förstås många fler som inte alls fick lika mycket jobb. De hade det ännu svårare under den här svängiga tiden.

Sedan en dag hände något. Och om detta något kommer jag berätta mer imorgon.