Sagan om flyttstädning

Det trodde ni inte. När ni gick in på bloggen idag tänkte ni att det skulle bli ett helt vanligt inlägg, eller hur? Inte en historia om flyttstädning. Hur ser egentligen en sådan berättelse ut? Vad kan man berätta om flyttstädning i form av en historia? Det finns massor att säga, kära vänner! En historia kan handla om precis vad som helst. Det är upp till personen som berättar. Själv känner jag mig som en ganska stark berättare. Därför blev det flyttstädning som tema när jag skulle natta min dotter senast.

Ni vet ju att jag brukar berätta sagor som är improviserade. Jag är så trött på de redan existerande sagorna så jag brukar hitta på egna. Är det så fel? Den senaste handlade alltså om flyttstädning, skruvat nog, och den gick såhär:

I en värld som inte är helt olik den vi lever i visste man inte vem som utförde flyttstädningar. Faktum är att världen på många sätt var lik vår egen. Det var egentligen bara det där som skilde sig åt. Det där oerhört mystiska faktumet att flyttstädning var en gåta. Vem var det egentligen som såg till att lägenheter, hus, kontor och sommarstugor städades vid försäljning?

Forskare hade kollat på det. Det fanns hela universitet som ägnades åt forskning om flyttstädning. Du kanske tänker att det väl bara är att montera upp en kamera och se vad som sker. Den måste väl visa vem eller vad som utför flyttstädning? Det fungerade inte. Vad som än hände så var det inget som kunde dokumenteras. Varken med video, på bild eller i ljudform. Det hela var mycket, mycket märkligt.

Sedan en dag så var det en person som kom på hur mysteriet skulle kunna lösas. Det var en person som hette Agner Pravius. Ja, namnen i den här världen var något annorlunda än de vi var vana vid. Agners mamma hette Vagner och pappans namn var Fagner. På så vis var det och vi, i vår värld, kan inte veta riktigt varför. Det är heller inte det viktiga här. Det viktiga i den här sagan är just hur Agner gjorde för att knäcka gåtan. Hur han tog reda på, en gång för alla, hur en flyttstädning går till.

Vad som faktiskt händer vid flyttstädning kommer ni att få veta imorgon. Visst är det spännande?