Renovera balkong i Uppsala

Nu ska jag berätta en kronologisk historia. Historia är visserligen att ta i. Jag ska berätta om när vi valde att renovera balkong i Uppsala. När jag säger "vi" så syftar jag på vår brf. Vi hade funderat över det under många år. Nu till slut kom vi till skott att renovera våra balkonger i Uppsala. Alla var otroligt nöjda över detta och vi kunde inte förstå varför vi inte gjorde det tidigare.

Så, där var vi. Vi hade tagit beslutet i styrelsen. Äntligen skulle vi renovera våra balkonger så att de blev Uppsalas finaste. Detta skulle nu ske. Vårt nästa steg var att kontakta en entreprenör. Vem i Uppsala skulle få det ärofyllda uppdraget att renovera våra balkonger? Vi landade på ett företag som verkade pålitliga och hade goda vitsord. Det föll på mig att kontakta företaget och be om offert. Vi bokade in ett möte där de kom och fick titta på några av balkongerna i Uppsala som vi ville renovera. Därefter kom en offert vilken vi godkände och sedan var bollen i rullning.

Efter världens kortaste upphandling så kunde de dra igång. Det skulle ta ett tag, gjorde de tydligt från början. Att renovera balkonger tog tid förklarade personalen från det företag i Uppsala vi gett uppdraget. Jag uppskattade detta starkt. Det värsta jag vet är när någon underdriver innebörden av ett arbete. Jag ser hellre att de klarar det på utsatt tid alternativt lite snabbare än att något drar ut på tiden. Detta fick inte ske när vi skulle renovera balkong i Uppsala. Särskilt inte som jag var en av de mest pådrivande.

Sagt och gjort. Efter en snabbare koll kunde de köra igång med renoveringen av balkongerna i Uppsala. Det blev ett arbete som hördes mycket och syntes mycket. Som tur var skedde det under en period då boende i föreningen nyttjade sina balkonger minimalt oavsett. De flesta visade stor förståelse för att detta – vår renovering av balkongerna i Uppsala – tog tid och "gjorde lite ont" för att något gott skulle komma ut av det.

Det enda mindre debacle som vi fick erfara var när en granne öppnade fönstret och ropade "Tyst!" vid ett tillfälle. Vi vet fortfarande inte vem detta var och det spelar väl ingen större roll.

Mer om detta nästa vecka.