På elmarknad

Ord kan vara förvirrande ibland. Detta gäller förstås för människor i alla åldrar. Jag vet inte hur många gånger, i mitt jobb, där jag frusit fast på grund av ett ord som någon använt. "Vad menas med det här?" har jag tänkt och därför inte kunnat fortsätta lyssna. Det var säkert därför som jag, en gång i tiden, började studera lingvistik. Nog om detta. Idag tänkte jag fokusera på språkliga missuppfattningar som sker mellan vuxna och barn. Ordet vi kommer att fokusera på är elmarknad.

Varför just elmarknad?

En väldigt bra fråga förstås. Varför ordet elmarknad av alla olika ord som man kan välja att skriva om? Ja, detta har förstås en naturlig förklaring. Det är inte så långsökt som man kan tro. Anledningen till detta ordval är något som inträffade för ett litet tag sedan. En händelse som involverar just ordet elmarknad. Jag ska berätta vad som hände:

Min bror Erik arbetar i elbranschen. Han är någon form av expert på solceller och kämpar alltid för grön energi på alla sätt. Han är dessutom engagerad i miljöfrågor politiskt. En riktig kämpe, helt enkelt. På en middag nyligen så nämnde han ordet elmarknad i förbifarten. Det var inte direkt någon som tog notis om detta utan samtalet fortsatte.

Efter en liten stund så tog min systerdotter till orda. Hon är nu 4 år gammal och har börjat hänga med även i de ämnen som vi vuxna talar om. Hon sa något som ingen riktigt hörde. Jag böjde mig ner mot henne och frågade om hon kunde upprepa sig. Hon sa då, ganska högt: "Jag vill också gå på elmarknad". Det blev tyst runt bordet. "Du vill också gå på elmarknad, säger du?" frågade jag. Hon förklarade vad hon menade.

Hon tyckte att det var orättvist att hennes morbror fick arbeta med elmarknad varenda dag. Detta trots att hon själv, enligt just henne själv, är en av de personer som älskar marknad mest i världen. Hon skulle, lovade hon, äta mer sockervadd än någon annan om hon fick gå på elmarknad. Hon ville ingenting hellre än att följa med sin morbror till jobbet. När hennes mamma försökte bryta in så tilläts inga invändningar.

Hon ville gå på elmarknad helt enkelt, och det kunde ingen stoppa!