Mitt besökssystem

Jag får så många frågor på arbetet att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Är det någon annan som känner igen den här problematiken? Att det känns som att huvudet ska explodera av alla frågor? I så fall tar jag gärna del av er feedback. Jag skriver till er idag för att göra någon slags avbön. Jag kommer dock göra det på ett lite annorlunda sätt, tänker jag.

Jag fantiserar nämligen om att ha ett eget besökssystem. Ni vet, ett sådant man har för att komma in i byggnader, eller in till företag. Detta är i alla fall vad jag känner när jag hör besökssystem, men vet inte om det är "korrekt".

Hur som helst så tänker jag att jag skulle ha ett eget besökssystem. Jag tänker att de som kommer till mitt kontor måste passera genom en låst dörr, med hjälp av ett lösenord. Personen ska också ta sig förbi en säkerhetsvakt. Detta är nämligen också en del av mitt besökssystem.
Såhär skulle ett scenario kunna se ut:

Margit från ekonomi har en fråga som gäller arbetsgivaravgifterna. Hon skulle kunna gå till vem som helst av alla HR-personer på företaget. Hon väljer att gå till mig eftersom jag alltid: 1) Svarar på alla frågor, och 2) Tar över alla uppgifter som egentligen inte är mina. Varför? För att jag är snäll. Det är just av dessa anledningar som jag behöver ett besökssystem.

Så, hon närmar sig dörren till mitt kontor och knackar på. Hon ser inget genom dörren eftersom den nu är frostad. Hon knackar på men jag hör inget. Dörren är också armerad tack vare besökssystemet. Hon pillar på knapparna utanför men ingenting händer. När hon försökt slå in koden flera fyra gånger så meddelar besökssystemet att hon får försöka igen om 10 minuter. Hon grymtar något om något och går sedan tillbaka till sin vrå. Där läser hon på intranätet hur man nu ska göra för att nå mig. Det finns nya riktlinjer. Tack vare rådande situation krävs ett enskilt besökssystem, blir hon varse. Hon grymtar ännu högre, nästan som en gris, och gör som instruktionerna säger:

Hon fyller i en ansökan om att få temporärt tillträde genom mitt besökssystem. Jag får upp detta som en notis i min inkorg och jag väljer att svara på det efter lunch.

Ju mer jag tänker på detta, desto rimligare tycker jag att det låter i mina öron. Är det möjligt att få ett besökssystem som är utformat såhär? Jag frågar inte åt en vän. Jag frågar för mig själv.