Marknadsundersökning om jul

En marknadsundersökning kan resultera i mycket. Detta vet jag mer än någon annan, skulle jag säga. Jag har, trots allt, jobbar med marknadsundersökningar under många år. Väldigt många år. Jag har hunnit bli 50 år nu, så det blir väl 27 års tid – minst. Det om det. Nu ska jag ta mig in på det ämne som jag hade för avsikt att skriva om från början. Nämligen en marknadsundersökning jag lät genomföra i vår familj.

Det kanske låter konstigt. Hur kan man göra en marknadsundersökning i en familj? Ni som tänker så – vilket säkert är de flesta – har sannolikt färre familjemedlemmar än vi. Statistiskt sett så borde det vara de absolut flesta. Nu ska jag berätta hur det ligger till:

Vi börjar överst. Där finns min mor och min far. De är båda över 90 men hur pigga som helst. De har 7 syskon, varav jag är ett, och jag är yngst av hela skaran. Sedan fick jag räkna noga över hur många barn vi syskon själva har. Jag landade i att det finns 23 barn, och således barnbarn till mina föräldrar. Under dessa barn finns det nu också ett antal barnbarnsbarn. Dessa orkar jag inte ens räkna. Så ja, summa summarum: Ni förstår att det finns bra utgångsläge för marknadsundersökning. Det blev en intressant. Kanske en av de mest intressanta marknadsundersökningar jag tagit fram.

Det jag ville kolla var nämligen hur intresset såg ut för jul. Vi är en stor familj men ändå har vi lyckats fira jul ihop nästan varje år, nästan allihop. Tänk er dessutom att nästan alla har respektive. Det är tur att mamma och pappa har en stor gård där vi får plats.

Den marknadsundersökning jag slängde samman hade för avsikt att undersöka hur folk ville göra med julklappar. Var det verkligen rimligt att alla skulle köpa till alla? Jag tyckte förstås att det var raka motsatsen. Det var, med andra ord, helt orimligt. Jag ville undersöka, med marknadsundersökning, huruvida folk kände detsamma som jag. Jag valde naturligtvis att inte inkludera barn i nämnda marknadsundersökning. Detta hade nämligen gjort att resultatet var svårare att tyda. Jag kommer rapportera resultatet från min marknadsundersökning nästa vecka. Håll ut till dess!