Jag, en målare i Stockholm

Sådär ja, då var det dags. Jag har hållit mig till ett och samma ämne under de senaste gångerna ni hört från mig. Målare i Stockholm – det är vad ämnet har varit. Det är också vad ämnet kommer att vara på tisdagar framöver. Så även denna tisdag. Bakgrunden ser ut som följer:

Jag har bestämt mig för att dela med mig lite mer av mitt liv. Ja, inte nödvändigtvis privatlivet. Inte det som händer bakom hemmet lyckta dörrar. Jag talar mer om det som varit, det förflutna. En del av detta förflutna, en ganska viktig del, är när jag arbetade som målare i Stockholm. Det var något som formade mig till den jag är idag. Formade mig utan att jag under denna tid visste riktigt hur mycket. Det blev tre år i Stockholm, som målare. Jag var en person när jag började och jag var en annan när jag gick därifrån.

Detta ska jag inte fastna i igen. Det viktiga är nu att alla är med på bakgrunden till varför jag helt plötsligt har börjat skriva om min tid i Stockholm som målare.

Senast lovade jag någonting. Jag lovade att besvara de många frågor som kommit in om min tid som målare i Stockholm. Eftersom många av dessa frågor på många sätt liknat varandra tänkte jag såhär: Det är lite dumt att svara på varje fråga individuellt. Det är bättre att jag svarar i bloggen. På så vis kan alla ta del av svaren även om de inte undrar den specifika frågan. Vi trummar igång så ser vi var det landar.

Bästa kollegan under tiden som målare i Stockholm?

Oj, vilken svår och fullständigt omöjlig fråga att svara på. Det var så många olika personer jag jobbade med. Så många olika individer i olika roller med olika egenheter som gjorde varje kollega unik. Det är förstås till viss del pretentiöst skitsnack. Vissa, även målare i Stockholm, gillar man mer än andra. Vilka kollegor jag gillade mest håller jag dock för mig själv.

Roligaste uppdraget som målare i Stockholm?

Jag tror nog att det mest minnesvärda jag gjorde under mina år i branschen var slottsmålningen. Jag säger slott eftersom vi kallade det så - Jag och mina kollegor. Det var en byggnad som var otroligt K-märkt. Vi fick oerhört tydliga direktiv innan vi körde igång jobbet. Resultatet blev enastående. Det var en ära för oss målare att få måla "slottet" i Stockholm. Men givet resultatet var det nog en större ära för slottet att bli målat av oss.

Jag hann inte fler än två frågor idag, men lovar att återkomma nästa tisdag igen. Vad undrar ni om målare i Stockholm? Hör av er!