Förenade fönsterputsare

Frågorna komma och de skall besvaras. Detta har varit temat under den senaste veckan och varför inte fortsätta? Jag talar just nu om mitt arbete som fönsterputsare. Hur sa? Har du inte hört talas om att jag arbetar med detta förut? Vet du vad, min vän, detta gör dig inte på något sätt unik. Jag avslöjade för ett par veckor sedan att jag var fönsterputsare och sedan dess har nyfikenheten regnat in. Det ska bli mig ett nöje att ytterligare en gång besvara era frågor om mitt yrke som fönsterputsare.

Nu till frågorna och vi börjar med en rolig sådan.

Hur kom det sig att du valde att bli fönsterputsare?

I ärlighetens namn ska jag säga att det var lite av en slump. Jobbet som fönsterputsare mer eller mindre damp ner i mitt knä. Sedan dess har jag inte brytt mig om att byta. Missförstå mig rätt: Jag tycker om mitt jobb. Fönsterputsare passar mig väl och jag börjar dessutom bli väldigt bra på det. Det var nog bara det att jag, som 19-åring, inte såg mig själv inom detta yrke. När chansen dök upp och jag fick flytta till en annan stad för att byta bransch – ja, då tog jag den. Från och med då så var jag fönsterputsare och sedan dess har jag inte sett mig om.

Vad är roligast som fönsterputsare?

Ni är så fina. Denna fråga är vanligast av alla jag fått in sedan jag lät berätta att jag var fönsterputsare. Många undrar hur rolighetsnivån är och det ska jag berätta. En sak som jag verkligen uppskattar med att vara fönsterputsare är mina kunder. Kanske låter det som trams men det är helt sant. Alla de företag och organisationer som jag arbetat med har visat stor tacksamhet och respekt. Gör man sedan dessutom ett bra jobb, vilket jag försöker göra – ja, då blir tacksamheten ännu större för oss fönsterputsare. Detta är väldigt roligt.

Sedan är jag förstås förtjust i mina kollegor. Detta kan jag inte ljuga om. De är fantastiska och jag skulle inte ge upp dem för allt guld i världen. Fönsterputsare förenade. Vi är bröder och vi är systrar och vi är stolta över det hantverk vi utövar som arbete.

Så det så.