Ett medvetet kassasystem till restaurang

Det är svårt att sia om framtiden. Så har det förstås alltid varit. Man trodde att flygande bilar skulle vara en realitet mycket tidigare än det blev. Ja, du som läser det här vet förstås inte när det kommer att bli det heller. Jag vet, men jag kommer inte att avslöja ett dyft.

Det jag däremot kan avslöja är att restauranger i framtiden kommer ha medvetna kassasystem. Och vad kan då detta betyda, tänker du. Vad innebär det att ett kassasystem till restaurang är medvetet? Det ska jag berätta för er med hjälp av en historia därifrån – från framtiden alltså.

Kila var världens första kassasystem till restaurang med artificiell intelligens. Det kopplades in ett år, en månad och en dag som vilken som helst. De allra flesta visste inte ens att det inträffade. AI hade varit en grej under många år vid det laget. Att kassasystem till restaurang nu skulle bli smarta, ja det såg många som ett helt naturligt steg i utvecklingen.

Ungefär 1,5 timme innan restaurangen skulle öppna samlades personalen kring kassasystemet. Det var dags. Det man kämpat för länge hade nu kokats ner till den här dagen. Till ett enkelt knapptryck som skulle ge restaurangen och kassasystemet nytt liv. Det fanns en exalterad stämning i luften när chefen, Ari, gick fram till strömbrytaren som skulle starta igång kassasystemet till restaurangen. "Nu kör vi" sa han och vände blicken mot den mörkröda knappen som snart skulle bli ljusröd.

Två sekunders öronbedövande tystnad följde innan skärmen sprakade till. Sedan dök ett ansikte upp där. Det såg snällt ut. Något förvånat men välvilligt, definitivt. Personalen såg på restaurangens nya kassasystem och det såg tillbaka. Ansiktet, som var av kvinnligt kön, log mot dem. "Kan det vara så att ni är mina nya kollegor?" sa det och skrattade till. Precis som vilken människa som helst hade gjort. Det var fascinerande. Ari var den som tog till orda:

  • "Det stämmer bra. Du är vår restaurangs nya kassasystem. Artificiell intelligens. Vet du vad det betyder?"
  • "Haha. Ja, det har jag ganska bra koll på faktiskt. Tack alla. Tack för att jag ska få vara just er restaurangs kassasystem. Detta kommer bli kanon!"