Betonggjutning ett tag

Vad jag lärde mig när jag arbetade med betonggjutning. Detta är vad jag kommer att gå in på idag. Jag antar att jag, efter att ha varit verksam inom betonggjutning i 3 månader, nu kan komma med en adekvat bedömning. Såhär lyder den:

Krångligt

Det var krångligare än jag hade trott att arbeta med betonggjutning. Detta säger jag med oändligt stor ödmjukhet inför de som bemästrar yrket till fullo. Det är många saker som kan gå fel när man arbetar med betong. Detta stod helt klart för mig redan efter att ha arbetat under två dagar. Det var nämligen en annan av de som börjar precis som gjorde ett misstag. Jag vill inte gå in på vad det var och absolut inte vem det var som begick misstaget. Jag kan bara säga att det inte är så som betonggjutning ska ske.

Roligt

Det var väldigt roligt att jobba med betonggjutning. Jag, som varit verksam i många olika branscher, har nog aldrig varit på ett jobb där resultaten känns så tydligt. Det är oerhört tillfredsställande, tycker jag. Det rör sig framåt och man kan lätt se vart ens betong tar vägen och vad den används till. Detta gillade jag skarpt med betonggjutning.

Sedan var det också väldigt roligt att gå till jobbet varje morgon. Detta hade mindre med själva betonggjutningen och mer med kollegorna att göra. Jag tycker verkligen om de jag arbetade med. De förgyllde min vardag och vi hade många sköna skratt ihop. Som tur var lyckades jag ganska snabbt bli en del i gänget när jag jobbade med betonggjutning. Det var en fin sak. Att känna en gemenskap trots att min tid inom betonggjutning var begränsad. Detta har jag helt och hållet mina kollegor att tacka för.

Utvecklande

Det gjorde något med mig att, en gång för alla, få arbeta med kroppen. Jag har innan dess bara arbetat på ett sätt som gjort att jag fått minimal träning. Att lyfta kaffekoppen har varit dagens största gymnastik för mig – ja, innan jag började med betonggjutning alltså.

Låt mig säga såhär: Betong är tungt. Att arbeta med betonggjutning är därför något som de flesta av er kan lista ut också klassificerat under kategorin "tunga jobb". I alla fall i min bok.